گزارش برگزاری مجمع عمومی كنگره مليتها ایران

1 min read

روزهای جمعه و شنبه تاريخ چهارم و پنجم ماه دسامبر 2009 مجمع عمومی سالانه كنگره مليتهای ايران فدرال در شهر استكهلم  سوئد برگزار شد. سازمان مردمی کرمانج نیز بعنوان یکی از اعضاء کنگره ملیتهای ایران فدرال در مجمع عمومی سالانه آن شرکت کرد.
مجمع عمومی با شركت نمايندگان سازمانها، احزاب  و شخصيتهای عضو با يك دقيقه سكوت به ياد جان باختگان راه آزادی و دموكراسی به كار خود آغاز كرد.

مجمع عمومی سپس با انتخاب هيئت رئيسه چهار نفره متشكل از خانم ناهيد بهمنی، ناصر بوليده ای، محمد زين الدينی و يونس شاملی شروع به بررسی و تصويب دستور جلسه مجمع عمومی كرد.

طبق دستور جلسه مصوب، مجمع عمومی به دنبال استماع گزارش فعاليت مسئولين در دوره قبلی، با تشكر از زحمات مسئولين حاضر، رأی به تأييد مفاد گزارش و رفع مسئوليت قانونی از آنان را صادر نمود.

طبق بند بعدی دستور جلسه، گزارش سياسی در موضوع اوضاع كنوني ايران و منطقه از ديدگاه اهداف كنگره از سوی 5 نماينده از مليتهای مختلف ارائه شد.

به عنوان مهمترين موضوع كار مجمع عمومی، طرح و بررسی پيشنهادات دائر بر تغيير ساختاری  كنگره با هدف دموكراتيك تر كردن و جهت فراهم آوردن امكان سياستگزاری مٶثر و واكنش سريع متناسب با اوضاع متحول شونده كنونی، در دستور  قرار گرفت.

در اين بخش، متن تهيه شده از سوي كمسيون مربوطه به عنوان مبنای بحث مطرح شد. نظرگاههای ارائه شده از يك طرف در جهت مٶثرتر كردن پروسه تصميم گيری و اقدام به عمل نهادهای رهبری و تشكيلاتی كنگره در همه سطوح بود و از سويی ديگر فراهم آوردن امكان شركت تمامی پيكره سازمانی كنگره  با بهره گيری از خلاقيت ها و انرژی كليه اعضاء از بزرگ و كوچك در پيشبرد اهداف مشترك بود. به دنبال بحث و بررسی همه جانبه، طرحی مبتنی بر يك سری تغييرات ساختاری مهم كه برآورنده نظر نمايندگان مجمع عمومی و در جهت نيل به مقصود بود، به تصويب رسيد.

طبق اين تغييرات مصوبه، از اين به بعد، مجمع عمومی يك “شورای مركزی” مركب از نه نفر را برای سياستگزاری و هدايت عملی كنگره تا مجمع بعدی انتخاب ميكند.

شورای مركزی نيز به نوبه خود هيئت اجرايی و سخنگوی كنگره را از ميان خود برميگزيند. از سويی اعضای كنگره برمبنای حضور بيشتر در سازمانهای كشوری از حق داشتن نمايندگان بيشتری در مجمع عموی سالانه برخوردار خواهند بود.

در ادامه كار مجمع عمومی 9 نفر به عنوان عضو اصلی شورای مركزی به شرح زير انتخاب شدند:

جمشيد اميری            جبهه متحد بلوچستان (جمهوريخواه)
فرامرز بختيار                اتحاد بختياری و لرستان
رحيم بندوئی               حزب مردم بلوچستان
ناهيد بهمنی               حزب كومله كردستان ايران
شاهو حسينی            حزب دموكرات كردستان ايران
هدايت سلطانزاده         جنبش فدرال دموكرات آذربايجان
عدنان سلمان              حزب همبستگی دموكراتيك الاهواز
افراسياب شكفته          سازمان مردمی كرمانج (کردهای خراسان)
ضياء صدرالاشرافی        كانون فرهنگی آذربايجان

دو نفر از اعضای كنگره آقايان محمد زين الدينی و محمد نظرلی به عنوان اعضای علی البدل شورای مركزی انتخاب شدند.
در بخش مربوط به مسئله بررسی عضويت ها “حزب دموكرات آذربايجان جنوبی” به عنوان عضو مهمان پذيرفته شد و جنبش فدرال دموكرات آذربايجان كه مدتی از عضويت در كنگره كناره گيری كرده بود، به دنبال تصويب كنگره سالانه اين جنبش در تابستان گذشته، به عضويت كنگره بازگشت نمود. در اين مورد هيئت رئيسه مجمع عمومی كنگره با اشاره  به اين واقعيت كه جنبش فدرال دموكرات آذربايجان  يكي از مٶسسين اوليه كنگره مليتهای ايران فدرال بوده و در دوران كناره گيری از عضويت رسمی كنگره نيز به عنوان عضو مهمان، همواره در فعاليتهای كنگره شركت داشتند، از اين جنبش قدردانی نموده و ابقای عضويت جنبش فدرال دموكرات آذربايجان را به مجمع عمومی و نمايندگان حاضر جنبش فدرال دموكرات آذربايجان تبريك گفت.

مجمع عمومی در تعقيب دستور كار خود به بحث تفضيلی عمومی در موضوع رابطه ملل تحت ستم  و جنبش دمكراسی خواهی در ايران پرداخت. اين بخش از كار مجمع عمومی با سخنان آقاي ميرو عليار گشايش يافت و از سوی نمايندگان حاضر مورد بحث همه جانبه قرار گرفت. شركت كنندگان در بحثها به رغم اندكی تفاوت در زاويه برخورد،  در حمايت از مخالفت با استبداد مذهبی-زبانی حاكم، همدلی داشته و در برخوردهای تحليلی مختلف و جالب به شرح علل محدود ماندن جنبش مورد بحث در تهران پرداختند. تأكيد بر لزوم مطرح شدن آمال و اهداف ملل تحت ستم در جنبش ضد ديكتاتوری از موارد ديگر مطرح شده از سوی سخنرانان متعدد در اين بحث بود.

مجمع عمومی در عين حال بر لزوم تأكيد بر برابری حقوق زنان با نيمه ديگر جامعه، مخالفت با هرگونه اعدام و شكنجه به هر جرمی، خواست آزادی بی قيد و شرط  كليه زندانيان سياسی و دفاع از حقوق اقليتهای مذهبی اتفاق نظر داشت. مأموريت تنظيم چند قطعنامه از سوی مجمع عمومی كنگره مليتهای ايران فدرال به شورای مركزی منتخب، محول شد.

كنگره در فضايی صميمی  و ملهم از روح همكاری  جريان يافت و با احساس همه جانبه همدلی و خوشبينی نسبت به آينده كنگره مليتهای ايران فدرال به كار خود پايان داد.

كنگره ملتهای ايران فدرال
سوئد؛ استكهلم،  4 – 5  دسامبر – 2009